Als trainer of cursusleider ben je een expert op jouw vakgebied. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk kunt overbrengen op je cursisten? Het vereist meer dan alleen vakinhoudelijke kennis om een goede trainer te zijn. Didactische en pedagogische vaardigheden zijn minstens zo belangrijk.

In deze cursus leer je hoe je op effectieve wijze kennis en vaardigheden overdraagt aan volwassen cursisten. Je krijgt inzicht in hoe volwassenen leren en hoe je hier als trainer op kunt aansluiten. Ook leer je hoe je cursisten motiveert en betrokken houdt. Verder maak je kennis met verschillende werkvormen en oefen je met het geven van activerende instructie. Zo worden jouw lessen boeiend en leerzaam voor je cursisten!
  • Aeres Hippisch Centrum
  • 3 dagen
  • 3 dagdelen (4 uur per dagdeel)
  • Circa 12 cursisten
Talent voor groei

Voor wie?

Voor iedereen die zijn of haar vakkennis- en vaardigheden over wil brengen op anderen door het geven van cursussen of (na)scholing. Bijvoorbeeld praktijkopleiders, cursusleiders, gastdocenten.

Startdata & vervolgdata van deze cursus

  • Start:
    | Aeres Hippisch Centrum
    Vervolgdata
    Schrijf je in

Inhoud van de cursus

In de cursus Didactisch en Pedagogisch Handelen vergroot je jouw didactische en pedagogische vaardigheden. Je leert:

  • Kennis en vaardigheden op het gebied van basisdidactiek, gebaseerd op de sociaal-constructivistische visie op leren. De focus ligt op activerende didactiek tijdens het verstrekken van praktische instructie, onder andere door het toepassen van peerfeedback;
  • Kennis en vaardigheden op het gebied van pedagogiek. Onder andere het motiveren en begeleiden van cursisten;
  • Vaardigheden in het coachen van leerprocessen door middel van vraagstelling en gerichte feedback, gericht op het stimuleren van zelfreflectie en het reflectieve vermogen van de student;
  • Verschillende manieren om het leerproces van de cursisten te evalueren.

Tussen de bijeenkomsten door voer je een aantal opdrachten uit. De ene keer bestaat een opdracht uit het maken van een cursusontwerp, de andere keer voer je een opdracht uit in de praktijk. Je gaat een aantal didactische vaardigheden uitproberen in je eigen cursus/les en neemt hiervan een deel op op video. In de bijeenkomsten bekijken we elkaars fragmenten en geven elkaar feedback.

Meer informatie

Partners van Aeres Training Centre Barneveld