Van passie tot professional

De spoedeisende patiënt

Je kunt jouw werk nog leuker maken! Bijvoorbeeld door breder inzetbaar te worden en als dierenartsassistent ook te kunnen helpen bij spoedeisende patiënten. Toch fijn dat jij de juiste vragen kunt stellen en een eerste analyse kunt maken als iemand in paniek belt dat zijn hond plotseling heel sloom is. Met de kennis die je hebt opgedaan kun je de eigenaar alvast een beetje geruststellen. Je leert in de cursus bovendien inschatten of de eigenaar meteen moet komen. Jij kunt namelijk de echte spoedgevallen scheiden van de minder urgente telefoontjes. En je leert welke maatregelen jij alvast kunt treffen, zodat de dierenarts meteen aan de slag kan als die doodzieke kat straks binnenkomt. Dit, en nog veel meer leer je in de cursus De spoedeisende patiënt. 

Voor wie?

Dierenartsassistenten die werkzaam zijn in een gezelschapsdieren- of gemengde praktijk en graag meer willen weten over de spoedeisende hulp. Wil je meer uitdaging in je werk en een echte steun voor je dierenarts zijn bij de voorbereiding op, en de afhandeling van spoedgevallen? Dan is deze driedaagse training onmisbaar! We gaan er wel vanuit dat je een paar jaar werkervaring hebt. 

Resultaat

Na afloop van deze opleiding weet je veel meer over spoedeisende hulp, heb je genoeg kennis om spoedeisende patiënten direct te (h)erkennen, de optimale spoedopvang te bieden en samen met de dierenarts eerste hulp te bieden. 

Inhoud

Ken je dat gevoel? Een mevrouw aan de telefoon. Ze is in paniek en maakt zich zorgen over haar hond. Tijdens de dagelijkse wandeling in het park zag de vrouw dat haar hond behoorlijk kortademig werd. De hond hoest sinds de wandeling bijna aan een stuk door en is sloom. De poli zit helemaal vol met afspraken en de dierenarts heeft jou de opdracht gegeven níks meer in te plannen voor vandaag, tenzij het echte spoed is.

Maar hoe bepaal jij of dit een spoedgeval is? Welke vragen stel je om tot een juiste conclusie te komen? Hoe herken je een spoedpatiënt aan de telefoon en in de wachtkamer? Wat kan even wachten en wat absoluut niet? Wat kun je alvast klaarleggen, zodat de dierenarts meteen aan de slag kan? En wat is jouw rol als de doodzieke hond wordt binnen gebracht door zijn paniekerige eigenaar? Hoe kun jij de patiënt het beste monitoren en wanneer roep je de dierenarts? Hoe zie je aan het zieke dier of de medicatie effect heeft?  Voor meer informatie over de inhoud, klik op de tab programma.

Docenten

Deze training wordt verzorgd door Nynke Hillebrand, paraveterinair, en Liza van der Mei, paraveterinair en Veterinary Technician Specialist (Emergency & CriticalCare). Ze werken bij de Spoedkliniek voor Dieren in Amsterdam, onderdeel van het Medisch Centrum voor Dieren. 

Locaties

  • Lesdagen 1 en 2: Aeres Training Centre, Barneveld
  • Lesdag 3: Spoedkliniek voor Dieren, Amsterdam

Programma

Deze unieke cursus is ontwikkeld met, en wordt gegeven door Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam (afdeling Spoedkliniek)

Hoe herken je een spoedpatiënt aan de telefoon en in de wachtkamer? Wat kan even wachten en wat absoluut niet? Wat kun je alvast klaarleggen, zodat de dierenarts meteen aan de slag kan? En wat is jouw rol als de doodzieke hond wordt binnen gebracht door zijn paniekerige eigenaar? Hoe kun jij de patiënt het beste monitoren en wanneer roep je de dierenarts? Hoe zie je aan het zieke dier of de medicatie effect heeft?

In de eerste twee lesdagen krijg je handvaten en tips aangereikt om de juiste antwoorden te kunnen vinden. En wat je moet doen als het echt een spoedgeval blijkt te zijn. De lessen zijn veelzijdig en bestaan uit theorie, het bespreken van verschillende cases en het oefenen van praktische vaardigheden.

Tijdens de derde lesdag ervaar je uit de eerste hand hoe het is om te werken in een spoedpraktijk. Je zult snel merken: het is hollen of stilstaan. Je loopt een dag mee bij de Spoedkliniek voor Dieren in Amsterdam. Hier krijg je de kans jouw opgedane kennis zoveel mogelijk toe te passen, voornamelijk gericht op het monitoren van patiënten (apt en crt).

Daarnaast oefen je het snel signaleren van afwijkingen en het uitvoeren van triage (beoordelen van de urgentie) aan de telefoon en in de wachtkamer. Maar ook het plaatsen van een infuus, een urinekatheter, bloed afnemen en reanimatie komen aan bod. 

Onderwerpen

  • Triage aan de telefoon en in de wachtkamer: (h)erkennen spoedpatiënt. Wat is shock? Wat kan wachten (en hoelang?) en wat niet? Bespreken van aantal typische spoedgevallen. Hoe de juiste vragen te stellen aan de telefoon. Advies geven wat de eigenaar thuis kan doen voordat patiënt naar de kliniek komt.
  • Infuusbeleid shockpatiënt: verschillende routes van infuus. Wat doet een shock bolus, hoe lang blijft het in de bloedbaan, en wat is het effect? Verschillende soorten infuusvloeistoffen.
  • Opname spoedpatiënt: monitoren, ademhaling, pols, temperatuur, crt. Wat zijn normaalwaardes? Belang van hokkaarten. Wanneer tijdig de dierenarts op de hoogte brengen?
  • Reanimatie: wat is een reanimatie? Wanneer reanimeren? En wanneer niet? Wat heb je nodig voor reanimatie?
  • Diverse casussen: de benauwde patiënt, ketoacidose kat, FLUTD-er, maagtorsie, epilepsie, intoxicatie van chocolade of rattengif, etc.
  • Praktijkdag Spoedkliniek voor Dieren in Amsterdam: geleerde in praktijk brengen. Tijdens deze dag lopen maximaal twee cursisten van de groep mee. Zij krijgen intensieve begeleiding waarbij je de praktische vaardigheden aanleert. De datum voor deze derde lesdag wordt in overleg gepland. 

Extra informatie

De cursus De spoedeisende patiënt duurt in totaal drie dagen. De eerste twee lesdagen vinden plaats bij Aeres Training Centre Barneveld. De derde lesdag wordt gegeven in de Spoedkliniek voor Dieren in Amsterdam. De derde lesdag wordt na de start van de cursus in onderlinge overleg met de cursisten gepland.


De startdatum is nog niet bekend. Laat je gegevens achter via onderstaande button en wij houden je op de hoogte.

Houd mij op de hoogte
Deel: fb twitter in printar

Open dag

Start dinsdag 19 maart

Schrijf je nu in!